مصاحبه با مصطفی پورعلی مدیر گروه آرنیکاوب

arnika-mosahebe

در این مطلب، مصاحبه ای که با مصطفی پورعلی انجام دادیم را تقدیم می کنیم. مصطفی پورعلی طراح قالب وردپرس و مدیر گروه آرنیکاوب است. مصطفی هم اکنون مشاور کسب و کار و تجارت الکترونیک چند سازمان بزرگ است و در این مصاحبه نکات کلیدی جالبی برای پیشرفت و توسعه کسب و کار وجود دارد که توجه شما را به آن جلب میکنیم.

 

لطفا خودتون رو معرفی کنید

من مصطفی پورعلی، کارشناس ارشد مطالعات ترجمه و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم. من هم اکنون مدیر گروه آرنیکاوب و مدیر دپارتمان کنترل کیفیت هولدینگ گرین وب هستم. البته کار مشاوره در زمینه تجارت الکترونیک و توسعه کسب و کار آنلاین نیز انجام میدم و علاقه زیادی به تحقیقات کاربر و پژوهش در مورد رفتارهای مشتری در کسب و کارهای آنلاین دارم.

 

فعالیت خودتون رو در حوزه وب از چه زمانی شروع کردید؟

من از سال ۱۳۷۹ وارد دنیای وب جدید شدم. البته ناگفته نباشه که از سال ۷۵ وب رو تجربه کردم و پدرم پولهای زیادی بابت اینترنت (و کانکشن از مشهد به تهران) دادند J البته من BBS رو هم تجربه کردم. اولین قدم من ورود به دنیای HTML در سال ۷۹ بود! اولین دوره ای که گذروندم، زیر نظر سازمان صنایع بود و به ما آموزش کدنویسی HTML رو دادند. هنوز جزوه های اون زمان و مدرک آخر دوره رو دارم. اونجا بود که من علاقمند شدم. بعد از اون حدود ۶ ماه خودم کار میکردم و سپس از این طرف و اون طرف سفارش کار می گرفتم. سایتهای استاتیک ساده.

 

چطور با وردپرس آشنا شدید؟

من در اوایل سال ۸۵ با وردپرس آشنا شدم و مدتها وبلاگهای خارجی که دائما از وردپرس حرف میزدند رو مطالعه می کردم. پس از بررسی این سیستم وارد فاز انگولک به کدها و قالب ها و … شدم. اولین تجربه من در رویارویی با وردپرس، راه اندازی وبلاگم به نام تفکر مثبت با آدرس Pourali.net بود. تجربه لذت بخشی بود و از اونجا بود که من به سیستم وردپرس علاقمند شدم.

 

چرا وردپرس؟

من یک سال قبل از وردپرس با جوملا آشنا شده بودم و کارایی شو در عمل دیده بودم. اما وردپرس برام جدید بود و تونست منو به خودش جذب کنه. همین شد که در کل وردپرسی شدم. اگه بخوایم الان وردپرس رو ارزیابی کنیم، می تونم در یک کلام بگم که برای داشتن یه سایت خوب و مرتب و پر از امکانات قوی با کمترین هزینه وردپرس بهترین انتخاب هست. چه برای کسانیکه کسب و کار دارند و چه کسانیکه قصد راه اندازی وبلاگ و وب سایت اطلاع رسانی شون رو دارند. در هر حالتی وردپرس می تونه سکوی پرتاب خوبی باشه.

 

تخصص شما و آرنیکاوب طراحی قالب هست. چگونه و از چه زمانی وارد این حوزه شدید؟

در سال ۱۳۸۶ که من به شدت شاهد رشد درآمدزایی از اینترنت بودم، دائما تو فکر یه راهی بودم برای اینکه بتونم این تجربه ای که توی این مدت در کار با وردپرس کسب کردم رو تجاری کنم. یه شب که خیلی خسته بودم تصمیم گرفتم یه وب سایت ساده راه اندازی کنم (با نام mpourali.com) و داخلش به معرفی خدمات طراحی قالب وردپرس بپردازم. یه شب طرح زدم، فرداش کد کردم و از روز بعدش شروع کردم به تامین محتوا. هر شب کار میکردم تا اینکه حدود ۳۰ روز گذشت و با کلمه “طراحی قالب وردپرس” گزینه اول گوگل شدم. اولین سفارشم رو گرفتم و مبلغ اون فقط ۷۰۰۰۰ تومان بود! این پروژه برام خیلی شیرین بود و به همین ترتیب وارد کار شدم و روز به روز کار بهتر شد.

 

از چه زمانی کار تخصصی رو با تیم شروع کردید؟

ایده آرنیکاوب در سال ۱۳۸۷ به صورت یک پلن خام در ذهن من شکل گرفت که حالا که داره کار میگیره، برم سراغ یک مجموعه طراحی قالب وردپرس تا بتونم از پس سفارشات بربیام. با یه نفر صحبت کردم و با هم وارد شراکت شدیم و آرنیکاوب اونجا متولد شد. جلو رفت و همه چیز به خوبی پیش رفت و پس از مدتی قرارداد شراکت به اتمام رسید و توافق کردیم و آرنیکاوب به طور کامل به من تعلق گرفت. من کار کردم و تیم تشکیل دادم و دفتر گرفتیم و رفتیم جلو تا امروز که به لطف خدا در جایگاه خوبی هستیم.

 

مشتریان شما رو چطوری پیدا می کردند؟

در ابتدای کار ما فقط از طریق گوگل ورودی می گرفتیم. یعنی حدود ۳۰ پروژه اول رو فقط از طریق گوگل جذب کردیم. بعد کم کم به لطف مشتریان حق شناس و دوست داشتنی، مشتری ها اضافه شدند و اونا برامون مشتری آوردند. بعد وارد فازهای تبلیغاتی شدیم و دیگه گوگل برامون اونقدر مهم نبود. مهمترین مساله فقط رضایت مشتریامون بود و کاملا برامون روشن شده بود که از هر ۳ مشتری، یکی شون یه مشتری جدید برامون میاره! این همچنان وجود داره و من اعتقاد راسخ دارم که مشتری راضی به شدت روی کسب و کارم تاثیرگذار بوده.

 

آیا از درآمدتون راضی هستید؟ درآمدی که از راه طراحی قالب وردپرس دارید.

بله. درآمدی که از این راه داریم راضی کننده است و ما تا الان که اسفند ۱۳۹۴ است، بیش از ۴۰۰ پروژه تحویل داده شده داشتیم که بخشی از اونها شرکتهای بزرگ طراحی بوده اند.

 

بیشتر چه نوع خدماتی رو ارائه میدید؟

ما به طور تخصصی روی قالب های وردپرس کار میکنیم و به صورت ۰ تا ۱۰۰ کار طراحی انجام میدیم. البته در کنارش توسط تیم جداگانه ای کار تبدیل PSD به HTML و ریسپانسیو سازی و کدنویسی رو هم انجام میدیم اما بیشترین ورودی مالی مون از طراحی قالب وردپرس پیشرفته است.

 

آیا واقعا این روزها هم وردپرس می تونه درآمدزا باشه؟

بعله که میشه. قطعا همینطوره. کسانی هستند که پولهای خوب و درستی از این راه کسب کرده اند. دوستانی دارم که با وردپرس درآمدهای خوبی دارند و راضی هم هستند.

 

آیا وردپرس برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا مناسب است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. استارتاپ ها باید در ابتدای کار بتونن یک MVP یا نمونه اولیه موفق داشته باشند. این نمونه اولیه نیازی نیست که تمامی امکانات پیشرفته و تخصصی کارشون رو داشته باشه. بلکه یک نمونه از اون چیزی هست که در آینده می خوان داشته باشن، لذا وردپرس بهترین انتخاب می تونه باشه و صادقانه عرض میکنم که استارتاپ ها اگر بتونن برای شروع تا حتی نیمه های کارشون از وردپرس بعنوان بستری مناسب برای پیاده سازی استفاده کنند، صرفه جویی زیادی در هزینه هاشون کردند و سریعتر می تونن جذب مخاطب کنند.ضمن اینکه وردپرس، اگرچه واقعا موتور بنز داره، اما این روزها مثل پرایده! دم هر تعمیرگاهی ببریش، مشکلش رو با کمترین هزینه برطرف میکنند. این یه واقعیته و هدف از بیان این تشبیه اینه که وردپرس کار زیاد داریم که بتونن مشکلات یا نیازهای شما رو برطرف کنند و من ممنون این دوستان هستم.

 

آیا می خواهید به همین شکل ادامه دهید؟

تیم آرنیکاوب به طور تخصصی کارشون رو دارن ادامه میدن. من مدیریت کامل روی کار دارم. هم اکنون من خودم در چند جای دیگه مشغول هستم و بعنوان مشاور کسب و کار دارم فعالیت میکنم. الان در آرنیکاوب ما در حال تولید یک محصول همه جانبه وردپرسی هستیم و به امید خدا در سال ۹۵ رونمایی خواهد شد. به همین دلیل مدتی هست که بی سر و صدا داریم جلو میایم. امیدوارم نتیجه فعالیتمون مفید باشه.

 

سخن پایانی

قبل از هر چیز من باید از آقای حامد تکمیل عزیز، مدیر دایرکتوری وردپرسی ها تشکر ویژه ای داشته باشم که با این کار، انتخاب رو برای مدیران سایتها آسون کردند. همچنین خیلی خوشحالم که وردپرس در کشورمون داره به شدت رشد میکنه و جای خودشو در سازمانها، ادارات دولتی و مجموعه های بزرگ باز کرده.

همچنین خیلی دوست دارم که یک جمع خوب وردپرسی باشیم که هر سالی یکی دوبار دور هم جمع بشیم و با هم تبادل نظر داشته باشیم.

من رشد و پیشرفت کاری خودم رو مدیون وردپرس هستم و همیشه قدردان سازنده اون بودم.


برچسب ها: ، ،


دیدگاه ها:

  1. آشنایی با آقای پورعلی افتخاری هست برای من، ایشون یکی از دلسوز ترین افراد فعال در حوزه آی تی کشور هستند که من می شناسم.
    آرزوی موفقیت روز افزون برای ایشان را دارم

    1. ممنونم ایمان عزیز. تو الگوی اخلاقی من هستی و به دوستی باهات افتخار میکنم.

  2. سلام..خیلی خیلی خیلی دوست دارم باهاتون آشنا بشم آقای پورعلی

    ازتون مشاوره می خوام…

    1. متشکرم از شما، اگر سوالاتتون عمومی است، بهتره همین جا مطرح کنید. چه جایی بهتر از اینجا؟

  3. زنده باد مصطفی پورعلی!

    1. ممنون حامد عزیز. از آشنایی با دوستان خوبی مثل شما بسیار خوشحالم

  4. Anisa Web Anisa Web گفت:

    مهندس پورعلی علاوه بر اسطوره وردپرس، یک منتور بی نظیر و با اخلاق استارتاپ ویکند هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top