مصاحبه با آرمان طاهریان

mosahebe-Taherian

در این مطلب، مصاحبه ای که با آرمان طاهریان انجام دادیم را تقدیم می کنیم. آرمان طاهریان در حال حاضر بصورت فریلنسر در زمینه‌های توسعه وردپرس و برنامه‌نویسی فعالیت دارد. در این مصاحبه نکات کلیدی جالبی برای پیشرفت و توسعه کسب و کار وجود دارد که توجه شما را به آن جلب میکنیم.

 

ابتدا خودتون رو معرفی کنید

سلام، آرمان طاهریان هستم و در حال حاضر به صورت فریلنسر در زمینه‌های توسعه وردپرس و برنامه‌نویسی وب فعالیت میکنم. البته با توجه به علاقه‌ای که از کودکی به الکترونیک داشتم، مدتیه در مورد اینترنت اشیا و بوردهای سخت‌افزاری (مثل آردوینو و رزبری‌پای) هم مطالعه دارم و پروژه‌های کوچیکی جهت دست‌گرمی خودم با این بوردها انجام میدم.

 

فعالیت خودتون رو در حوزه وب از چه زمانی شروع کردید؟

حقیقتش سال دقیقی یادم نیست، احتمالا باید حدود سال ۸۵ بوده باشه، اولین ارتباط من با اینترنت توسط کانکشن دایل‌آپ و توسط کامپیوتر یکی از اقوام بود که جهت سرگرمی خریده بودند، من اون زمان هنوز کامپیوتر نداشتم. احتمالا به واسطه‌ی کنجکاوی‌ای که داشتم پیگیر این شدم که صفحه‌های وب چطور ساخته میشن، و اینطور شد که با نرم‌افزار فرانت‌پیج آشنا شدم و صفحه‌های وب رو کپی میکردم و با کمی تغییر توی هاست‌های رایگان آپلودش میکردم و از این که شاخ فیل رو شکسته بودم و سایت ساخته بودم خوشحال میشدم. 🙂

 

اولین وبلاگ یا سایتی که داشتید چه نام داشت و در چه زمینه ای بود ؟

بعد از این که یاد گرفتم صفحه‌های وب رو بسازم به مرور با سیستم‌های وبلاگ آشنا شدم و چندسالی در بلاگفا وبلاگ داشتم، البته وبلاگ داشتن بهونه‌ای بود برای سر و کله‌زدن با کدهای قالبش و البته کدهای جاوا اسکریپتی که اون زمان مد بود.

بعد از اون علیرضا شیرازی لطفی در حقم کرد و وبلاگم رو مسدود کرد، که اون باعث شد به وردپرس دات‌کام مهاجرت کنم، و بعد مطلع شدم وردپرس نسخه آزادی هم داره که میشه از اون روی هاست شخصی استفاده کرد و این شد که اولین وبلاگ جدی من به اسم «آرمانم» راه‌اندازی شد و چند سالی در این وبلاگ مینوشتم.

 

چطور با وردپرس آشنا شدید؟

آشناییم با وردپرس رو در قالب پاسخ سوال قبل گفتم، اما به طور تخصصی آشناییم با هسته وردپرس و کدنویسی در موردش همزمان با وبلاگم شروع شد، موضوع اصلی وبلاگم در مورد توسعه وب و وردپرس بود و همین باعث میشد در مورد وردپرس چیزهای زیادی بخونم و تمرین کنم تا بتونم آموزش‌های مرتبط با وردپرس رو بنویسم و چیزهای جدید بسازم.

 

تخصص شما در چه زمینه ای است ؟

من همیشه «ساختن» رو دوست داشتم، به همین جهت رفتم سراغ ساختن صفحه‌های وب از روی طرح‌های بقیه. الان به طور تخصصی در زمینه frontend و توسعه و ساخت قالب و افزونه‌های وردپرس کار میکنم و هم به صورت مبتدی برای رزبری‌پای و بوردهای آردویو برنامه مینویسم و بورد میسازم، البته هنوز به صورت شخصی، اینها تخصص کاری من هستند. در دانشگاه هم با توجه به صحبت‌های استادهای مرتبط الگوریتم‌های خوبی برای تمرین‌های کلاسی مینوشتم و چند دوره کلاس حل تمرین برای ترم‌پایینی‌ها برگزار کردم.

 

چه چیزی در کارتان باعث پیشرفت چشم گیر شما شد؟

کنجکاوی! این که همیشه علاقه داشتم بدونم چه سلسله کارهایی انجام میشه تا یک نتیجه مشخصی حاصل بشه، این که دنبال راه‌حل‌های اتفاق‌های مختلف باشم باعث شد پیشرفت کنم.

 

در این راه، وردپرس چه کمکی به شما کرد ؟

وردپرس به خاطر متن‌باز بودنش از این جهت برای من عالی بود که در اکثر زمینه‌های موجود تونستم روش کار کنم، از برنامه‌نویسی گرفته تا طراحی و بهینه‌سازی کدها و رفع اشکال و حتی کار با APIهای مختلف و راه‌اندازی سرور.

 

از چه زمانی کار تخصصی خودتون رو شروع کردید؟

زمانی که توی وبلاگم در مورد وردپرس مینوشتم چند مورد پروژه مرتبط بهم پیشنهاد شد و همون شد شروع کار تخصصی من، و بعد هم با دوستی سایت themz.biz رو تاسیس کردیم و پروژه‌های مرتبط با وردپرس انجام دادیم، البته خیلی وقته فعالیت‌های سایت رو محدود کردم و فعالیت‌های مرتبط رو به صورت تنهایی مدیریت میکنم و در صورت نیاز به صورت پروژه‌ای با دوستان دیگه همکاری میکنم.

 

در حال حاضر مشغول به کار هم هستید؟ آیا استارتاپی برای خود دارید ؟

در حال حاضر به صورت فریلنسر با یکی از بهترین شرکت‌هایی که قالب وردپرس برای ارائه در تم‌فارست تولید میکنه همکاری دارم و اکثر «کار»هایی که انجام میدم برای این شرکت هستش.

البته به دنبال شرکت‌هایی که در زمینه اینترنت اشیا فعالیت میکنند هم هستم تا اگر موقعیت مطلوبی پیدا کردم در این زمینه هم کارهای واقعی انجام بدم، اگر شغل دلخواهم در زمینه رو پیدا نکنم احتمالا به زودی روی یکی از ایده‌هایی که دارم به صورت استارت‌آپ سخت‌افزاری فعالیت میکنم، البته در پیش داشتن سربازی یکی از موانع فعلیم در این مورد هستش.

 

دوست داشتید مدیر چه سایتی بودید ؟ چرا ؟

مدیر سایت چیزی به فکرم نمیرسه، زیاد دنبال مدیر بودن نیستم، هنوز کار عملی کردن رو به مدیر بودن ترجیح میدم و کشش بیشتری در این مورد دارم. ولی علاقه‌مندم جایی کار کنم که بتونم برای سخت‌افزارهایی که در ساختشون مشارکت دارم برنامه بنویسم.

 

نظر شما در مورد پروژه های اپن سورس چیست ؟ آیا مشارکتی هم در اینگونه پروژه ها داشته اید ؟

بنظرم اپن‌سورس بهترین اتفاقی بوده که میتونسته در زمینه نرم‌افزار رخ بده. متاسفانه مشارکت زیادی در این مورد نداشتم، بارها بوده که کدهای مختلفی رو به نیت منتشر کردن نوشتم ولی نیمه‌کاره رهاشون کردم و یا چون کیفیت لازم رو نداشتن منتشر نکردم.

 

از نظر شما بهترین و بدترین خصوصیات وردپرس چیست ؟

از نظر من جامعه‌ای که در زمینه وردپرس فعالیت میکنند بهترین خصوصیت وردپرس هستند، و بدترینش رو هم میتونم باز هم به همین جامعه نسبت بدم که در خیلی از موارد محصولات بی‌کیفیتی رو تولید و منتشر میکنند، و البته وردپرس نرم‌افزار سنگین و به نسبت کندی هستش و این مورد هم در برخی موارد آزاردهندست.

 

آینده وردپرس رو در ایران و جهان چطور میبینید ؟

وردپرس مدت‌هاست در تلاشه تا بتونه کمی در ماهیت خودش تغییر ایجاد کنه و صرفا یک سیستم وبلاگ‌نویسی نباشه و میشه گفت در سطح جهانی تا حدودی هم موفق بوده (سیستم اتوماسیون اداری شرکتی که خودم باهاش همکاری میکنم با وردپرس نوشته شده!)، اما در مورد ایران زیاد مطمئن نیستم، ما هنوز در سطح همون وبلاگ و ساخت قالب فعالیت میکنیم و پیچیده‌ترین کاری که اکثر شرکت‌ها در رابطه با وردپرس انجام میدن ساخت قالب مجله اینترنتی هست، کاری که سال‌ها پیش انجام میشده و هنوزم هم به تکرار و فقط در شکل‌های متفاوت انجام میشه.

 

سخن آخر

موردی که خواستم ذکر کنم اینه که از دانشگاه و درس‌ها و محیط دانشگاه غافل نشیم، دانشگاه در زمینه کاری و در کشور ما تقریبا چیزی برای ارائه دادن برای محیط کار و بازار واقعی نداره، ولی محیط دانشگاه (البته به شرط دانشگاه بودن!) و جو کلی‌ای که در محیطش برقراره یک محیط ارزشمنده. و حتی اگر روزی لازم باشه در همین زمینه کاری پیشرفت‌های عمیقی داشته باشید میبینید که در یک سطحی اکثر مواردی که در حال یاد گرفتنشون هستید روزی توی کلاس‌های همین دانشگاه‌های ما ارائه شده بود و ما به هر شکلی که میتونستیم پیچوندیمش و افسوس میخورید، من الان در این جایگاه هستم. 🙂

ممنون از وقتی که گذاشتید و یک تشکر ویژه هم از بچه‌های سایت دایرکتوری وردپرس که برای گسترش وردپرس و البته شناخته شدن افراد فعال در این زمینه وقت صرف میکنند. سلامت و سرخوش باشید.


برچسب ها: ،


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top