مصاحبه با خانم مرضیه قائدی

mosahebe-banner-ghaedi

در این مطلب، مصاحبه ای که با خانم مرضیه قائدی انجام دادیم را تقدیم می کنیم. خانم قائدی در حال حاضر در حوزه تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینک فعالیت دارد و در تیم دیجیتال مارکتینگ استارتاپ ریحون بوده است. در این مصاحبه نکات کلیدی جالبی برای پیشرفت و توسعه کسب و کار وجود دارد که توجه شما را به آن جلب میکنیم.

 

ابتدا خودتون رو معرفی کنید

مرضیه قائدی هستم، مهندسی نرم افزار خوندم ولی در حوزه تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینک فعالیت می کنم!

 

فعالیت خودتون رو در حوزه وب از چه زمانی شروع کردید؟

از سال ۸۴ وارد حوزه وب شدم و کارم رو با راه اندازی وبلاگ شخصی که شعرامو توش می نوشتم شروع کردم و کم کم علاقم بیشتر شد و یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کردم که اون زمان هم فروش خوبی داشت. اما بعد از اینکه متوجه شدم برای هر تغییری نیازه مجدد هزینه کنم، تصمیم گرفتم طراحی وب رو یاد بگیرم و بعد از اون هم وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم.

 

اولین وبلاگ یا سایتی که داشتید چه نام داشت و در چه زمینه ای بود ؟

وبلاگ غروب تنها بود که در سن ۱۶ سالگی راه اندازی کرده بودم و شعرامو توش می نوشتم (در حال حاضر منتقل شده به وبسایت شخصیم) و بعد از اون هم یک فروشگاه اینترنتی که کارش فروش CD های آموزشی بود.

آدرس قبلی وبلاگم:

http://ghurubetanha.blogfa.com

آدرس فعلی وب سایتم:

http://www.marziehghaedi.ir

 

چطور با وردپرس آشنا شدید؟

راستش همون سالها که دوره PHP رو با مهندس قصرفخری عزیز میگذروندم از بچه های کلاس دربارش شنیدم و رفتم دنبالش و یادش گرفتم.

 

تخصص شما در چه زمینه ای است ؟

اگه بخوام دقیق تر بگم تو هیچی! 🙂

من تقریبا در همه شاخه های IT از برنامه نویسی گرفته تا مالتی مدیا یا حتی شبکه سرک کشیدم، چون همیشه کنجکاو بودم و دوس داشتم درباره خیلی چیزا بدونم، بنابراین نمیتونستم متخصص چیزی باشم… اما سال های اخیر تمرکزم روی دیجیتال مارکتینگ بوده و در کنارش طراحی و توسعه وب سایت با CMS های موجود. اما سال های اخیر تمرکزم روی دیجیتال مارکتینگ بوده و در کنارش طراحی و توسعه وب سایت  و SEO.

 

چه چیزی در کارتان باعث پیشرفت چشم گیر شما شد؟

خودم فکر میکنم کنجکاوی بیش از حدم و علاقه زیادم به یادگیری.

این که همیشه دوس داشته باشی اطرافت درباره هر چیزی صحبت می کنن تو ازش سر در بیاری باعث میشه همیشه تشنه یادگیری باشی و بری دنبالش.

 

در این راه، وردپرس چه کمکی به شما کرد ؟

خب وردپرس یا سیستم های مشابه به نظر من راه رو برات سریعتر می کنن و تو وقتت صرفه جویی میشه. مثلا وقتی من نیاز داشتم وب سایتی داشته باشم که صرفا دست نوشته هام رو توش بنویسم یا فروشگاهی که نیازهاش کاملا شفاف هست و زیاد قابل تغییر نیست، واقعا کدنویسی از پایه اصلا منطقی نیست وقتی با وردپرس میتونی خیلی سریعتر به خواستت برسی.

 

از چه زمانی کار تخصصی خودتون رو شروع کردید؟

اگه بخوام درباره طراحی وب بگم از سال ۸۷، اما اگه بخوام دیجیتال مارکتینگ رو بگم اواخر سال ۹۳

 

در حال حاضر مشغول به کار هم هستید؟ آیا استارتاپی برای خود دارید ؟

در حال حاضر روی پروژه گردشگری خودم کار میکنم که اسمش مپگرد هست و هدفش معرفی کامل و کاربردی جاذبه های گردشگری ایران و جهان هست برای اینکه افراد با اطلاعات کامل و ارزان سفر کنند.

 

دوست داشتید مدیر چه سایتی بودید ؟ چرا ؟

سایت های زیادی بوده که باهاشون همکاری داشتم و یا دوس دارم داشته باشم، نمیشه دونه دونه بگم، اما واقعا حیفم اومد وقتی وب سایت کاریا (کانون کارآفرینی ایران) رو تعطیل کردن و دوس داشتم می تونستم دوباره اونو بروز کنم.

بیشتر ترجیحم اینه مدیر وب سایت گردشگری خودم باشم چون هم روح خودم رو درباره گردشگری آروم می کنه هم میتونم علاقمندان زیادی رو باهاش سرگرم کنم.

 

نظر شما در مورد پروژه های اپن سورس چیست ؟ آیا مشارکتی هم در اینگونه پروژه ها داشته اید ؟

پروژه های اپن سورس به نظر من یه جور لطف هم صنف ها به هم هست :))) و خب به نظرم خیلی خوبه که یه عده در اشتراک گذاشتن دستاوردها و موفقیت هاشون دست و دلبازن!

متاسفانه فعالیتم بخاطر مشغله زندگیم کم بوده اما بیشتر در حوزه ترجمه قالب و … بوده تا کد.

 

از نظر شما بهترین و بدترین خصوصیات وردپرس چیست ؟

خب سوال سختیه. بهتره جای بررسی این موضوع اول نیازمندیهامونو از یه وبسایت مشخص کنیم بعد با توجه به اون بگیم کدوم سیستم در برابرش بهترین خصوصیت رو داره و کدوم بدترین.

اما به طور کلی اینکه همه چیز ماژول وار هست و میتونی هر تغییری دوس داری انجام بدی از خصوصیات خوبشه.

 

آیا دوستان شما هم در این زمینه فعالیت دارند ؟ چند وردپرس کار متخصص خانم را میشناسید.

راستش با اینکه همیشه مدافع حقوق خانم ها بودم اما کمتر دوستی دارم که تو این زمینه ها فعالیت کنن.بیشتر دوستان من در حوزه های هنر و گرافیک فعالیت می کنن.

 

آینده وردپرس رو در ایران و جهان چطور میبینید ؟

راستش آینده وردپرس و تغییر چشمگیرش کاملا واضحه اما اینکه ما ایرانیا تا کی میخوایم از یه سیستم فقط در سطح اولیش استفاده نکنیم و از همه امکاناتش استفاده کنیم کاملا نامعلوم!

 

سخن آخر

من سالهای زیادی رو صرف کلاس های آموزشی کردم و هزینه های زیادی هم پرداخت کردم، ولی در نهایت تو کاری بیشتر پیشرفت کردم و بهش علاقمند شدم که خودم دنبالش رفتم و یاد گرفتم!

میخوام بگم قبل از هر کلاس و … انگیزه و پشتکار خودتون هست که مهمه و به شما کمک میکنه به چیزی که می خواین برسین. آدم ها و کلاس هایی که میرین همه فقط راهنما هستن، اصلی ترین گزینه برای رسیدن به هدف خود شما هستین.

یه جمله هست که همیشه ملکه ذهنمه:

“بسیار سفر باید تا پخته شود خامی…”

هیچ وقت از تلاش و یادگیری دست نکشید.


برچسب ها: ، ، ،


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top