مصاحبه با مسعود صدری، طراح و توسعه دهنده وب

mosahebe-banner-sadri

در این مطلب، مصاحبه ای که با مسعود صدری انجام دادیم را تقدیم می کنیم. آقای صدری فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم افزار است. در این مصاحبه نکات کلیدی جالبی برای پیشرفت و توسعه کسب و کار وجود دارد که توجه شما را به آن جلب میکنیم.

 

ابتدا  خودتون رو معرفی کنید

مسعود صدری هستم، یک توسعه دهنده و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم افزار.

 

فعالیت خودتون رو در حوزه وب از چه زمانی شروع کردید؟

فکر می‌کنم تقریبا سال ۸۵ بود که برای اولین بار کدهای HTML و CSS نوشتم. اواسط دانشگاه‌، یعنی سال‌های ۸۹-۹۰ با زبان‌های PHP و MySQL آشنا شدم و فعالیت حرفه‌ای رو از سال ۹۱ شروع کردم.

 

اولین وبلاگ یا سایتی که داشتید چه نام داشت و در چه زمینه ای بود ؟

تا جایی که یادم هست با اسم کوچک خودم روی سرویس پرشین بلاگ بود. بیشتر علاقه داشتم قالب اون رو تغییر بدم و تقریبا هر هفته یک قالب جدید داشتم، به همین دلیل محتوای خاصی نداشت.

 

چطور با وردپرس آشنا شدید؟

با راهنمایی یکی از دوستان برنامه نویسم بود. زمانی که من با وردپرس آشنا شدم، صرفا یک سیستم وبلاگ‌دهی نبود. وردپرس تبدیل شده بود به یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و من برای ساختن چند وب‌سایت از اون استفاده کردم.

 

تخصص شما در چه زمینه ای است ؟

تمرکز من در حال حاضر بر روی توسعه Front-end، تبدیل رابط کاربری به قالب وردپرس و توسعه پلاگین برای وردپرس هست.

 

چه چیزی در کارتان باعث پیشرفت چشم گیر شما شد؟

من هنوز یک پیشرفت واقعی و تاثیرگذار رو برای خودم حس نکردم. اما فکر می‌کنم مسیر موفقیت برای کار ما، با مطالعه و تمرین امکان پذیر هست.

 

در این راه، وردپرس چه کمکی به شما کرد ؟

درک وردپرس بسیار ساده هست. اگر مقداری دانش PHP داشته باشیم، می‌تونیم یادگیری توسعه وردپرس رو شروع کنیم. ولی به نظر من مهم‌ترین امتیاز وردپرس، جامعه متخصصان اون هست.

 

از چه زمانی کار تخصصی خودتون رو شروع کردید؟

تقریبا از سال ۹۱ سعی کردم به عنوان توسعه‌دهنده‌ی وردپرس فعالیت داشته باشم.

 

در حال حاضر مشغول به کار هم هستید؟ آیا استارتاپی برای خود دارید ؟

من یک آزادکار هستم و فعلا استارتاپ خاصی رو برای خودم ندارم.

 

زبان های برنامه نویسی که به آنها مسلط هستید چیست ؟ کدام یک کاربرد بیشتری برای شما داشته است ؟

به جز زبان‌های نشانه گذاری، من از زبان PHP برای توسعه وردپرس استفاده می‌کنم و قطعا این زبان برای من خیلی کاربردی بوده. ولی علاقه خودم به زبان Java Script هست.

 

اگر زبان برنامه نویسی جدیدی رو بخواید یاد بگیرید کدوم زبان رو انتخاب میکنید ؟ چرا ؟

بدون شک Java Script. مفاهیم بسیار گسترده‌ای داره و فکر می‌کنم در حال حاضر یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا هست.

 

نظر شما در مورد پروژه های اپن سورس چیست ؟ آیا مشارکتی هم در اینگونه پروژه ها داشته اید ؟

شاید یکی از بزرگ‌ترین دلایل قدرتمند بودن وردپرس، متن باز بودن این سیستم هست. نمی‌شه گفت همیشه، ولی در اکثر اوقات سیستم‌های بزرگ، متن باز هستن. من مشارکت قابل توجهی تا امروز نداشتم، ولی تصمیم دارم اکانت گیت‌هاب خودم رو به روزتر نگهدارم.

 

از نظر شما بهترین و بدترین خصوصیات وردپرس چیست ؟

بدترین ویژگی‌های وردپرس زمانی خودشون رو نشون می‌دن که ما از این سیستم درست استفاده نکنیم. مثل کاهش سرعت، نامنظم شدن پایگاه داده و… . در صورتی که با مدیریت درست وردپرس، این موارد رو می‌شه به حداقل رسوند.

بهترین ویژگی وردپرس همون طور که گفتم سادگی درک سیستم و گستردگی جامعه متخصصان اون هست. این دو ویژگی باعث می‌شن اکثر نیازهای شما با صرف حداقل زمان، پیاده سازی بشن.

 

نظر شما در مورد رقبای وردپرس ( مانند جوملا و دروپال ) چیست ؟

دروپال بیشتر از این که یک سیستم مدیریت محتوا باشه، یک چهارچوب برنامه نویسی هست. در کنار امنیت خیلی خوب، فکر می‌کنم یکی از قدرتمندترین سیستم‌ها باشه. اما مفاهیم پیچیده ساختار اون و منابع محدودی که داره، باعث شدن من دروپال رو انتخاب نکنم.

ولی در مورد جوملا، به نظرم یکی از بدترین انتخاب‌های ممکن هست. ضعف امنیتی، ساختار نامنظم، پیچیدگی قالب‌ها و کامپوننت‌ها و… از جمله دلایلی هستن که نباید از این سیستم استفاده کنیم.

 

آینده وردپرس رو در ایران و جهان چطور میبینید ؟

مدتی پیش مقاله‌ای می‌خوندم در رابطه با آینده وردپرس که در وب‌سایت Envato منتشر شده بود. اون مقاله روی دو تا موضوع تاکید کرده بود.

نکته اول، توسعه پذیری رابط کاربری. همه ما می‌دونیم که اولین موردی که برای کاربر اهمیت داره، ظاهر وب‌سایت هست. وردپرس با بهبود ساختار رابط کاربری چه برای قسمت مدیریت و چه برای قالب‌ها، باعث تنوع و گستردگی قالب‌های بسیار خوبی شده.

نکته دوم، وردپرس بیشتر از یک سیستم وبلاگ‌دهی هست. در حال حاضر به کمک پلاگین‌های وردپرس می‌شه سیستم‌های بزرگی رو راه اندازی کرد، از جمله فروشگاه‌های قدرتمند که از ترندهای روز هستن.

در نهایت اون طور که مشخص هست، در سال‌های آینده وردپرس به یکی از پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوا تبدیل خواهد شد.

 

 

سخن آخر

یادگیری و تمرین، مهم‌ترین قسمت‌های مسیر پیشرفت هستن. اگر همه‌ی ما روی این دو موضوع تمرکز کنیم و آموخته‌های خودمون رو به اشتراک بذاریم، پیشرفت برای علاقه‌مندان به این حوزه، ساده‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

ممنونم از تیم خوب شما که باعث شد وردپرس کارها دور هم جمع بشن 🙂

 


برچسب ها: ، ،


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top