مصاحبه با صالح مومن زاده، برنامه نویس وب

mosahebe-banner-new

در این مطلب، مصاحبه ای که با آقای مومن زاده انجام داده ایم را تقدیم می کنیم.


ابتدا خودتون رو معرفی کنید

با سلام و احترام صالح مومن زاده هستم متولد اردیبهشت سال ۱۳۷۹ در اصفهان هستم . موسس و پشتیبان وب سایت های (تکنوفست – تکنومگ- تکنوفست هاستینگ) ، برنامه نویس شرکت توسعه آرامش ایرانیان (زندگی مدرن ) و کارشناس فنی و برنامه نویس موسسه دانش پژوهان اصفهان.

 

فعالیت خودتون رو در حوزه وب از چه زمانی شروع کردید؟

از دوم راهنمایی که در حوزه وبلاگ نویسی وارد شدم شروع کردم به آشنا شدن با انواع خدمات اینترنتی و آروم آروم شروع به ساخت یک وب سایت کردم و تا دو سال به تمام مشکلات وب سایتی که از صفر خودم ساخته بودم دست و پنجه نرم می کردم و با سرچ های زیادی که در اینترنت داشتم به فرد با تجربه ای ر زمینه وب سایت تبدیل شدم و شروع به ساختن برند های تکنوفست و تکنو مگ کردم و با شروع فروش وب سایت تکنوفست هاستینگ و درآمد بالای آن به ادامه این راه پرداختم و روز به روز این دانش رو ارتقا میدم که دای نکرده از دیگران عقب نمونم .

 

اولین وبلاگ یا سایتی که داشتید چه نام داشت و در چه زمینه ای بود ؟

اولین وبلاگم در زمینه انجام خدمات اینترنتی (انجام طراحی گرافیکی ، لوگو ، ساخت پاور پوینت و…) بود بیشتر برای انجام کار های بچه گانه بود و شروع به ساخت سایت دنیای فناوران کردم و اولین وب سایت خبری خودم رو تشکیل دادم که بعد از مدتی به خاطر مشکلات شخصی تغییر حوزه دادم و برند تکنوفست را به دلیل کسب درآمد و… راه اندازی کردم که خدارا شکر به این هدفم توی این ۵ سال رسیدم و برای خودم رزومه قوی ساختم تا به الان.

 

چطور با وردپرس آشنا شدید؟

زمانی که خواستم اولین وب سایت خودم رو راه اندازی کنم  روی هاستم به طور پیش فرض وردپرس نصب یود و من انواع قالب ها و افزونه ها رو برای تست و نیازم روی وردپرسم نصب می کردم و با علاقه تمام آموزش ها و مقالات مربوط به افزونه ها رو مطالعه  می کردم و مشکلاتی که با سفید شدن صفحات و ارور ها داشتم دست و پنجه نرم می کردم و مشکلاتم رو رفع می کردم تا به خوره وردپرس تبدیل شدم!

 

تخصص شما در چه زمینه ای است ؟

راستچین سازی قالب ها و پلاگین نویسی وردپرس رو انجام میدادم ولی الان با CMS های اختصاصی بر مبنای Angularjs  & PHPکار می کنم و قالب های اختصاصی مینویسم برای وردپرس جوملا و….

 

چه چیزی در کارتان باعث پیشرفت چشم گیر شما شد؟

اول عشق دوم پشت کار

ببینین اگر این دو با هم براتون اهمیت داشته باشه باعث میشه با خلق این آثار و برنامه ها به خودتون افتخار کنین و حسابی روحیه میگیرید احساس می کنین که دارین بخشی از دنیای وب رو شما خودتون بدون هیچ کمکی و چیزی ساختین این خودش یک دنیا برای من ارزوش داره حتی من به عنوان تفریح و حفظ آرامشم کد مینویسم .

 

در این راه، وردپرس چه کمکی به شما کرد ؟

وردپرس سیستم خوبی هست و بسیار سریع رشد کرده و باعث میشه کسب و کاری ایجاد بشه اما صاحبان کسب و کار باید کاملا هوشمند باشن و از قابلیتها و کمبودهای وردپرس آشنا باشن و این جز با مشاوره مهیا نمیشه.

 

از چه زمانی کار تخصصی خودتون رو شروع کردید؟

از ۱۴ سالگی وارد این حرفه شدم و تا الان وردپرس رو قورت دادم! (با تمام قوا) و دارم روی CMSهای اختصاصی خودم کار می کنم تا سیستمی بهتر و اختصاصی برای هم وطنان خودم بوجود بیارم تا تمام نیاز هامون رو با سیستم بومی سازی خودمون  حل کنیم .

 

در حال حاضر مشغول به کار هم هستید؟ آیا استارتاپی برای خود دارید ؟

تکنوفست و تکنومگTechnofast.ir-Technomags.com- دو استارتاپی هستن که ۵ ساله راه اندازی شون با قوت ادامه داره البته بگم این ها تنها نیستن و در کنارش ۱۰ ها استارتاپی راه اندازی کردم که نیاز به زمان و بودجه داشت و متاسفانه نا موفق ماندند و رفتن گوشه رزومه بنده نشستند. در حال حاظر با شرکت توسعه آرامش ایرانیان (زندگی مدرن) به عنوان هد برنامه نویسان و مدیریت وب سایت و در موسسه دانش پژوهان در کادر کارشناس فنی و برنامه نویسی مشغول به کار هستم .

 

زبان های برنامه نویسی که به آنها مسلط هستید چیست ؟ کدام یک کاربرد بیشتری برای شما داشته است ؟

من رو html – css – js – JQuery – php – mysql-Angularjs – Julia – nodejs تلسط خوبی دارم اما php همیشه زبان مورد علاقه من بوده.

 

اگر زبان برنامه نویسی جدیدی رو بخواید یاد بگیرید کدوم زبان رو انتخاب میکنید ؟ چرا ؟

ترجیحم یادگیری پایتون و  Luna هست.

 

نظر شما در مورد پروژه های اپن سورس چیست ؟ آیا مشارکتی هم در اینگونه پروژه ها داشته اید ؟

کار کردن با پروژه های اپن سورس مثل لینوکس از علایق بنده هست و حتی توی دومورد از ادیتور ها شرکت داشتم ولی زمان کافی برای ادامه روی پروژه هایی که اشرافی روی کد نویسی اون ندارم برام خسته کنندست.

 

به نظر شما امنیت وردپرس در چه سطحی است و مهمترین توصیه های امنیتی شما برای وردپرس کاران چیست؟

با جامعه ای که امروز با اون روبه رو هستیم شما وب سایتتون اگر کمی محبوب شد ۱۰۰% برای خودتون رقیب و دشمنی خواهید داشت که به هر طریقی بخواهد شما را به زمین بزند و وردپرس از سیستم هایی هست که نیاز به مراقبت و امنیت بالایی داره که خودتون با هاست های قوی و کانفینگ شده جلوی این ها رو بگیرید و بهترین راه جلوگیری از این وقایع کانفینگ امنیتی فایل های – wp-confing-function.php-.htaccessهست که شما را خیلی  قوی میکنه و اسپم ها رو میتونین کنترل کنین به راحتی.

 

به نظر شما آیا میشه با وردپرس اقدام به راه اندازی یک کسب و کار یا استارتاپ نمود؟

بله وردپرس برای شروع خیلی سریع هست و راه اندازی رو خیلی راحت می کنه اما استارتاپ ها باید دقت داشته باشن که بر اساس ویژگی هایی که به کسب و کارشون میخوان اضافه کنن تمامی جوانب رو در نظر داشته باشن ما در مشاوره هایی که داریم تمام این زوایا رو براشون باز می کنیم تا بدونن تا چه حد می تونن با وردپرس جلو برن یا کی می تونن سوئیچ کنن روی پلت فرمه دیگه ای یا ….

 

از نظر شما بهترین و بدترین خصوصیات وردپرس چیست ؟

وردپرس از دید فنی عالیه اما همونطور که افزونه هاش باعث کارامدیش شده استفاده نادرست از افزونه ها هم باعث دردسرهای زیادی میشه و وردپرس سیستمی برای کار های بزرگ نیست .

 

نظر شما در مورد رقبای وردپرس ( مانند جوملا و دروپال ) چیست ؟

من با هر دوی اینها کار کردم البته همون اوایل که داشتم می سنجیدم با جوملا سر بروزرسانی هسته مشکل خوردم وقتی کامپوننتی می نوشتم و با یک بروزرسانی کل ساختارش مشکل می خورد و باید بازنویسی می شد و دروپال هم بابت کدهای اسپاگتی که داشت نتونستم ارتباط بگیرم این موارد همه جمع شد و تبدیل شد به وردپرس که دوست دارم با اینکه اینم کمی اسپاگتی هستش اما میشه تمیزش کرد.

 

آینده وردپرس رو در ایران و جهان چطور میبینید ؟

در جهان که مشخصه و در ایران هم جا افتاده اما خدماتی که بابت طراحی و پیاده سازی داده میشه سطحش پایینه و باید بهبود داشته باشه و به استانداردهای جهانی نزدیک بشه.

 

سخن آخر

وردپرس میتونه بهترین و قوی ترین سیستم دنیا باشه ولی باید با فرهنگ سازی جلو بره منظورم اینه که باید اصول درست و پایه ای به افراد به زبان ساده آموزش داده بشه که بتونن سایت خودشون روکنترل کنند. باور کنین برای مشتریانی که سایت وردپرسی درست می کنین ، با این که این سیستم خیلی رابط کاربری آسونی داره نمی تونن باهاش کار کنند دلیلشم سر در گمی کاربران به خاطر جامع نبودن و پخش بودن آموزش ها در سطح وب هست .

در پایان پرداخت ذکات علمی شما برنامه نویسان آموزش و پاسخ دادن به سوالات کاربران سطح وب هست و سعی کنین به طور کامل و جامع به این ها در انجمن ها پاسخ بدین . چرا ما باید به خاطر پیدا کردن مشکلاتمون سرچ های انگلیسی بزنیم و از وب سایت های خارجی استفاده کنیم  بنگرید که خودمون داریم مملکت خودمون رو میسازیم فکر نکنین که چیزی که مال خودمونه و باید با خودمون به گور ببریم دانشی که شما دارین با پیشرفت جامعه روز به روز قدیمی تر میشه و حتما چیزی که شما در سینه دارین جدید ترینش توسط کسانی دیگر ساخته میشه و عرضه میشه پس اولین در انتشار اون باشین تا بتونین موفق باشین در این دنیا (راستی خواهشا از طراحی های دیگران کپی نکنین خداوکیلی زبون وزارت ارشاد و ساماندهی  هم مو در آورد از بس شکایت کپی رایت داره)

یا حق!




دیدگاه ها:

  1. lila گفت:

    عالیییییی بود
    پسر ی با این سن که بتونه همچین چیزایی رو بلد باشه باید ازش تقدیر کرد…
    افرین موفق باشی

  2. اقای مومن زاده یکی از کار بلدترین های حوزه خودشون هستند , من دورادور کار هاشون رو دنبال میکنم
    واقعا عالی کار میکنند
    دستتون درد نکنه برای مصاحبه

  3. جالب بود، مرسی از سایت خوبتون.

  4. مرسی واقعا عالی کار مثل همیشه.

  5. عالی
    انشالا همیشه موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top